Reparatie en groot onderhoud aan Finn H 282

Tijdens het Oud Zeilend Hout Evenement 2015 is de plank van de mastvoet losgeraakt. Hij kwam dwars in de boot te zitten en maakte 2 gaten in de romp.

Links het gat aan bakboord, rechts het gat aan stuurboord.

De stukjes fineer werden zo goed mogelijk losgemaakt en opgeslagen om later weer te kunnen gebruiken. Het mahonie fineer dat ik in voorraad had bleek een heel andere kleur te hebben

De mastvoet en het spantje zijn verdwenen. De lijm was na 50 jaar verhard en de schroeven en klinken niet sterk genoeg.

In  het vooronder aan stuurboord is één laag fineer verwijderd. (15 bij 15 cm)

Een nieuw stuk ligt rechtsonder al klaar.

Aan bakboord werd aan de buitenzijde begonnen met de reparatie.

Ook aan bakboord werd daarna aan de binnenkant een klein stukje fineer weg gestoken. (4 bij 5 cm)

Bij het spant en bij een zelflozer werden ook nieuwe stukken fineer ingelijmd.

Hierboven de reparatie aan de bakboordzijde is klaar.

Nu verder met de andere plek aan stuurboord. Rechts de binnenzijde en hieronder de buitenzijde. Daar moet nog verder gewerkt worden.

Niet alle fineerstukjes waren nog aanwezig. Daarom gevuld met epoxy die bijgeleurd is.

Stukjes fineer in de romp gelijmd en het spant opnieuw gemonteeerd. Met steviger schroeven door de kielbalk heen. Nu moet het stevig genoeg zijn.

Nu maar even doorgepakt en de romp en het dek na 51 jaar ontdaan van de inmiddels wel erg dikke laklagen

Na zo’n 40 uur werken (reparatie 4 uur, onderhoud 36 uur) is de boot nog weer voorzien van nieuwe hangbanden. Net als bij de bouw zijn het weer drijfriemen. En zo gaat de boot weer de winterstalling in. Wel moet er nog een goud met zwart biesje geschilderd worden. Ook moet de naam nog weer op de boot, maar dat klusje stellen we tot voorjaar 2016 uit.